Een banner (Engels voor wimpel, banier) is een grafische reclame-uiting op het internet. Door op een banner te klikken wordt een pagina geopend waar meer informatie over het geadverteerde te vinden is. Een banner bestaat veelal uit een JPEG-, GIF-, Flash of HTML5 bestand met standaard afmetingen dat in de browser getoond wordt.
Door gebruik te maken van kleur en animaties wordt geprobeerd de aandacht van mensen te trekken. Met name Flash leent zich daar goed voor, al is de populariteit van flash in de bannermarkt de laatste jaren wel sterk afgenomen. Dit heeft ondermeer te maken met het feit dat flash niet wordt ondersteund op mobiele aparaten, zoals tablet en mobiel.
Flash heeft daarentegen plaatsgemaakt voor HTML5. Via HTML5 is het mogelijk om banners met vloeiende animaties te maken welke tevens zichtbaar zijn op alle mobiele apparaten. Ze zijn dus veel effectiever en hebben een groter bereik.
De websites waar banners getoond worden, kunnen hier een financiële vergoeding voor ontvangen van de adverteerder.
Dit kan zijn op basis van een aantal modellen:
⇛ Impressies: het aantal keer dat een advertentie getoond wordt.
⇛ Clicks: aantal keer dat op een banner geklikt wordt
⇛ Leads: het aantal transacties dat voortkomt uit een banner of een percentage van het transactiebedrag.Banners worden ook centraal verzorgd door marketingbedrijven. Deze bedrijven hebben een veelvoud aan advertentiecampagnes tegelijk lopen. Op basis van IP-adres, cookies of andere informatie kunnen banners heel specifiek aan bepaalde doelgroepen gericht worden.
Het hele concept van Googles Gmail werkt op dit principe. Op basis van iemands e-mailverkeer worden banners getoond die naar verwachting overeenkomen met interessegebieden van deze persoon. Ook kunnen banners op een website geplaatst worden zonder enige financiële vergoeding, bijvoorbeeld voor goede doelen of uit protest.Er kan onderscheid worden gemaakt tussen twee vormen van banners. Een key-word banner is een reclameuiting welke verschijnt wanneer de inhoud van de advertentie overeenkomt met de inhoud van een zoekopdracht. Deze vorm van reclame wordt gebruikt voor doelgerichte promotie. Een random banner is een reclame uiting welke verschijnt op willekeurige wijze uit een aantal vooraf aangegeven banners. Deze vorm van reclame is van toepassing op een breed publiek.
Bron: Wikipedia
© 2015 - 2018 I Alle rechten voorbehouden
Bannermaker.nl is onderdeel van Eigenwebsites
- KvK: 50200453 - BTW: NL167703729B01 I Algemene voorwaarden I Sitemap
Webdesign door Eigenwebsite.nl