• Bannerformaten

  • Hieronder staan de meest gebruikte bannerformaten op het internet weergegeven.

    Er zijn jaren geleden internationaal een aantal standaard formaten afgesproken:

    • 728 x 90 pixels, "leaderboard": deze hogere 'breedbeeldbanner' vond haar intrede in Europa medio 2004.
    • 468 x 60 pixels, "full banner": het meest courante bannerformaat tot eind 2004, maakt thans plaats voor de "leaderboard".
    • 300 x 250 pixels, "medium rectangle": wordt als een zeer goed reclame-instrument gezien omdat het zich meestal tussen de content integreert en geschikt is voor 'rich media content'.
    • 336 x 280 pixels, "large rectangle": grotere versie van de medium rectangle.
    • 120 x 600 pixels, "skyscraper": is populair omdat dit bannertype een hoge doorklikratio heeft.
    • 160 x 600 pixels, "brede skyscraper", wordt eerder zelden gebruikt.
    • 234 x 60 pixels, "half banner": tot eind 2003 een courant formaat.
    • 120 x 60 pixels, "button": tot 2002 een courant formaat, dit formaat is quasi verdwenen.

    Nieuwere formaat standaarden:

    120x60 (Button)
    110x80 (Facebook banner)